0
TIPY CO DĚLAT DOMA S DĚTMI
23. 03. 2020

TIP č.1 – ČTENÍ (1.část)

Je vám dlouhá chvíle? Máte pocit, že už sedíte moc dlouho doma na zadku? Za dobrodružstvím se ale nemusíte vydávat nijak daleko… dost možná stačí urazit pár kroků ke knihovničce a vybrat si tu správnou knížku. A otevře se vám úžasný nový svět – třeba doma v pokoji!

Jak se říká, všechno zlé je k něčemu dobré, a současnou situaci můžete využít jako báječnou příležitost k tomu

1)    přelouskat doporučenou literaturu
2)    přečíst knížky, na které jste si dlouho nemohli najít čas
3)    přečíst rovnou celou knihovničku
4)    číst menším dětem
5)    pomoct jim objevit kouzlo čtení

Je jasné, že čím dříve začnete malé dítě vést ke čtení a k lásce ke knihám, tím snazší to později budete mít. Oba! Čtení totiž stimuluje jazykové schopnosti dětí, učí je naslouchat a kultivuje jejich vlastní vyjadřování. A navíc taková dobře zvolená knížka dokáže dítě na dlouhou dobu skvěle zabavit, což rodiče nepochybně ocení!

Jak správně vybírat? Zkuste se držet následujících rad:

1)    Kniha by měla odpovídat intelektuální úrovni dítěte (věku, čtenářským zkušenostem…). Ideální je začít s obrázkovými leporely a knížkami, nad kterými si především povídáte, postupně pak přecházejte ke knihám, které obsahují více a více textu – od jednoduchých říkanek přes tzv. board booky (obrázkové knížky s minimem textu) po klasické příběhy, povídky a romány.
2)    Vybírejte knihy nejen dle zájmu dítěte, ale snažte se volit různorodá témata (to ovšem neplatí u předškoláků, tam je vhodné první zájmy respektovat).
3)    Volte graficky přehledné knihy a kvalitními ilustracemi – nezapomínejte, že formujete vkus dítěte! Knížka by měla být „malým uměleckým dílem“!
4)    Zohledněte, jestli je knížka pro dítě zajímavá a zároveň mu něco přináší – zábavu, ponaučení, nové vědomosti…

Pozor na podceňování dětí! Není třeba vyhýbat se slovům, kterým ještě nerozumějí, zjednodušovat vyjadřování, eliminovat některá témata, která se nám zdají pro malé čtenáře moc „drsná“. Děti vnímají úplně jinak než dospělí, obrazně, nepotřebují všechno uchopovat rozumem, mají živou představivost a fantazii.

Ocení ale, když si s nimi budete nad knížkou povídat. O čem? Zkuste se například zeptat,

1)    o čem podle nich kniha bude, když si prohlédnou ilustrace?
2)    kdo je hlavní postavou příběhu?
3)    jak bude děj pokračovat?
4)    koho by si vybraly za kamaráda a proč?
5)    co jim připadalo nejnapínavější (nebo jinak nej)?
6)    pokud čtete na pokračování, o čem jste četli posledně?

A pokud teď přeci jen nemáte co číst, zkuste naše PŘÍBĚHY NA KAŽDÝ DEN. Stáhnout si je můžete zde.

 

TIP č.2 – ČTENÍ (2.část)

O knížkách si moc rádi povídají i náctiletí. Knihy totiž inspirují, probouzejí v nás myšlenky, touhy, ale třeba i obavy – a to všechno je dobré probrat, ať už v diskusi, psané formě nebo ve formě uměleckého projevu.

A jak dětem, které ke čtení zrovna neinklinují (ale nejen jim), tuhle činnost ozvláštnit? Třeba tak, že

1)    se do čtení nahlas zapojí tatínek (dětem často čte maminka nebo paní učitelka, takže to pro ně bude méně obvyklá situace);
2)    budete číst pomalu a srozumitelně, budete měnit tón a melodii hlasu, hrát role apod.;
3)    si najdete pár zajímavostí o knize nebo jejím autorovi, je-li to možné;
4)    zapojíte různé smysly (např. pokud čtete o jablkách, připravte si misku s tímto ovocem, pokud v textu figurují zvuky, napodobte je, doprovoďte se na hudební nástroj apod.);
5)    děti během čtení zaměstnáte ještě nějakou další činností (např. kreslením či vyráběním, nejlépe k tématu);
6)    si občas prohodíte role (bude-li mít dítě chuť);
7)    vyhradíte si doma klidný, útulný čtenářský koutek s pohodlným sezením, dostatkem světla – a hlavně dostatkem dobrých knih.

A rozhodně jděte příkladem: pokud děti uvidí, že taky čtete „jen tak, pro radost“, že s nimi své nadšení z přečteného sdílíte, budou mu také mnohem přístupnější. Bavit je budou i společné návštěvy knihkupectví a knihoven (to ovšem ponechejte na vhodnější dobu).

Pro ty největší kreativce tu máme i pár tipů na aktivity navazující na čtení. Můžete:

1)    si zavést klasický čtenářský deník nebo čtenářský deník „trochu jinak“, třeba jako scrapbook (starší čtenáři) nebo plakát na nástěnku, do kterého budete za každou přečtenou knížku přidávat nějaký další obrázek (malí čtenáři);
2)    vytvořit mapu (nebo použít nějakou existující), kam budete zaznamenávat místa děje knížek, alternativně lze vyrábět pohádkovou mapu, mapu fantazijních světů apod.;
3)    vyrobit výukové pexeso, kde dvojice tvoří třeba kniha – autor, kniha – postava z ní apod.;
4)    si udělat obal na knihu, záložku do knihy nebo jinou pomůcku knihomola;
5)    navrhnout obálku oblíbené knížky, ilustraci…

Existuje také řada čtenářských nebo čtením inspirovaných výtvarných soutěží, kterých se lze zúčastnit. Vynalézavosti a tvořivosti se zkrátka meze nekladou!

TIP na knihu: ODVÁŽNÉ SNY - 30 Čechů na cestě za úspěchem

Že se dá snít jen po večerech, když se zhasne lampička a peřinu si přitáhneš pod bradu? A nechceš to s námi zkusit jinak? Odhalíme ti jedno velké tajemství. Jestli něco dětská hlavinka doopravdy dokáže, pak odpalovat ohňostroje plné fantazie. Snít můžeš s otevřenýma očima, klidně v pravé poledne, kdekoli a kdykoli se ti zachce. A k čemu že je takové snění dobré? Inu, kdo má trochu kuráže a fištrónu, dokáže své sny jednoho dne proměnit ve velké věci a činy. Nevěříš? Pak se ti dostala do rukou ta nejlepší knížka! Lidé, o nichž si v ní budeme vyprávět, toho totiž dokázali opravdu hodně. A na počátku všeho stály právě jejich odvážné sny.

Prohlédnout si ji můžete tady.